Головна / Дім, квартира, дача / Як зав'язати морський вузол?

Як зав'язати морський вузол?

У повсякденному житті люди, стикаючись з будь-якою незвично зав'язаним надійним вузлом, діловито і зі знанням справи відзначають, що він зав'язаний морським вузлом. Насправді морських вузлів налічується кілька сотень, а в спеціалізованих енциклопедіях можна зустріти описи з ілюстраціями тисяч вузлів. Такій різноманітності можна сильно не дивуватися, якщо врахувати, що навіть самий простий з морських узелов — прямий, може бути зав'язаний трьома різними способами і розв'язана двома.
З різними вузлами людині доводиться стикатися протягом усього життя. Зав'язування шнурків, зв'язування двох мотузок, пов'язування вузлика на нитці не обходитися без вузлів. Але, є такі галузі людської діяльності, у яких від міцності зав'язаного вузла буде залежати не тільки збереження поднимаемого, або закріпленого вантажу, але і людське життя. Серед них можна виділити мінімум будівництво, альпінізм, туризм. Тому, навіть якщо ви ніколи не збираєтеся виходити в море на судні і опановувати такелажну справу, то в побуті ніколи не буде зайвим знати як зав'язати той, чи інший популярний морський вузол, характер і область застосування якого, були вивірені роками на службі у моряків.
Прямий вузол. Згідно з історичними згадки, їм користувалися стародавні єгиптяни за кілька тисяч років до нашої ери. Вузол виглядає як дві переплетені петлі. Своє застосування даний тип вузлів дуже часто знаходить в зв'язування мотузок однакової товщини. Під дією значних навантажень даний вузол затягується дуже сильно, що робить практично неможливим його розв'язання. Адже для розв'язування прямого вузла потрібно застосувати таку ж силу, з якою він був затягнутий. Щоб уникнути сильного затягування в середню частину вузла вставляється дерев'яний клин.

Вісімка. Належить до типу класичних вузлів. Застосовується як відмінний стопор, що сприяє надійному закріпленню кінця мотузки. Приміром, у повсякденному житті застосовується механізаторами для закріплення в дерев'яній ручці кінця мотузки мотузкового стартера. Навіть під значним навантаженням вузол даного типу не псує мотузку, не затягується на ній «намертво», легко піддається розв'язанню.

Плоский вузол. Основне його призначення — зв'язування мотузок різної товщини. Маючи чотири пари перетинів мотузок цей вузол забезпечить їм надійне з'єднання, не буде «намертво» затягуватися, не стане ковзати по мотузці і псувати її, забезпечує рівномірний розподіл навантаження, завдяки відсутності сильних перегинів. Але, всі ці чудові властивості будуть проявлятися лише якщо вузол зав'язаний правильно. Невелике відхилення від схеми зав'язки призведе до того, що цей вузол стане ненадійним і повністю втратить свої численні переваги. Тому, досвідчені моряки в'яжуть даний вузол строго за схемою, що колись запам'ятали, не допускаючи навіть найменших відхилень від неї.

Кинджальний вузол. Дуже часто застосовувався для з'єднання двох тросів великого діаметру, виготовлених з несинтетичних матеріалів, і вважався кращим для цих цілей. Щоб його зав'язати потрібно ходовий хвіст мотузки скласти у вигляді цифри «8» поверх корінного. Потім виступаючий ходовий  хвіст провести через петлі, пропустивши під нижнім перетином вісімки і вийти наверх кінцем мотузки поверх другого перетину першої мотузки. Далі ходовий  хвіст другої мотузки завести під корінний хвостовик першої мотузки і також вивести його в петлю вісімки. Вузол вважається правильно зав'язаним, якщо кінці ходових мотузок дивляться в різні боки. Цей вузол досить компактний і для того, щоб його розв'язати потрібно послабити одну з зовнішніх петель.


Фламандська петля. Це зав'язана вузлом вісімкою петля з складеної вдвічі мотузки. Петля може бути використана для підвішування різних вантажів на мотузках різної товщини. Майже не послаблює міцність на розрив троса.

Фламандський вузол. Ще один древній вузол. По своїй суті являє собою вже знайомий нам вузол-вісімку, тільки зав'язаний двома різними кінцями мотузки. Для того, щоб його зав'язати на одній стороні мотузки робиться звичайний вузол вісімка. Потім у зустрічному до ходовому кінця мотузки напрямі вводять другий кінець вервки і повторюють їм вісімку першого хвоста. Після цього вузол затягують. Даний вузол не ковзає навіть на рибальській лісці і в той же час, будучи сильно затягнутим не псує її.


Зашморг. Всього сто років тому без цього вузла у морській справі були неможливі будь-які такелажні роботи з підіймання довгомірних вантажів. Та й зараз для підйому багатотонного довгого вантажу круглого перерізу можна обійтися без спеціальних пристосування, закріпивши на ньому зашморгом сталевий трос, або трос з рослинних матеріалів. Для цього зашморг потрібно трохи змістити від центру вантажу і після затягування зашморгу перевести на таку ж відстань в іншу сторону від центру, де зав'язати два півштика.

Затяжний зашморг. Даний тип вузлів також носить ім'я «висельного». Незважаючи на похмуре друге ім'я та область застосування, цей вузол виконував чимало корисної роботи у моряків. З допомогою нього мотузки тимчасово закріплювалися на предметах, що перебувають у воді, або на березі. Він також використовувався щоб зробити важчим один з країв мотузки. Якщо тяжкості самого вузла було недостатньо, то він додатково змочувався водою. Щоб вийшов даний вузол створюються дві схожі за розміром петлі. Потім мотузки між петлями обкручуються витками після чого крайній кінець мотузки протягують в петлю, спрямовану до корінної частини мотузки і щільно затискають, потягнувши за неслизьку гілку петлі. Різновид цього вузла використовують туристи і альпіністи для змотування мотузок в компактні бухти.


Булінь (королівський вузол). Поряд з прямим вузлом його вважають одним з найдавніших. Його назва походить від англійського однойменного слова, що позначає вид морської снасті. Незважаючи на непоказний зовнішній вигляд цей вузол по праву може вважатися «королем вузлів» завдяки численним позитивним властивостям. Іноді у морській термінології цей вузол називається також альтаночним, за його застосування для підв'язки альтанки — спеціальної дошки, по якій матроси опускаються за борт судна для проведення різних робіт. Він ніколи сильно не затягується, не знижує міцності мотузки, не ковзає по мотузці, не володіє схильністю до саморозв'язання, але при цьому дуже легко при необхідності розв'язується руками.

Португальська булінь. По своїй суті являє собою звичайний булінь, тільки має одну додаткову петлю. Це дозволяє використовувати його, наприклад, для підйому знерухомленого матроса. В петлі цього вузла пропускають ноги пораненого, а на корінному кінці мотузки в пахвовій області зав'язується вузол типу полуштык. З такою обв'язкою у потерпілого немає жодних шансів випасти з обв'язки.

Рифовий вузол. Можна просто сказати, що це вузол з бантиком, які запросто завяже будь-яка людина, яка хоча б раз у житті носила взуття на шнурках. В морській справі за допомогою даного сайту кріпилися брезентові чохли рятувальних шлюпок, лебідок та іншого обладнання на відкритій палубі.

Фаловый вузол. У часи вітрильних суден з допомогою нього кріпилися снасті,  що піднімають реї вітрил. Відноситься до категорії надійних морських вузлів, а значить може бути взятий на «озброєння» і в сухопутній життя.

Простий штик з двома шлагами. Один з різновидів звичайного штика. Єдина відмінність полягає в додатковому витку, що збільшує міцність вузла в умовах підвищеного тертя і знакозмінних навантажень.

Рибальський штик. Застосовувався коли потрібно було щось закріпити дуже надійним і при цьому легким у розв'язанні вузлом. Вузол також називається якірним, тому що використовувався для кріплення якорів за рим, або скобу. Добре підходить для всіх випадків, що вимагають надійного з'єднання при сильному тяговому навантаження.

Таким чином, область застосування розглянутих нами вузлів може бути легко перенесена в звичайну людську побутову життя, а відповідь на питання як зав'язати морський вузол перестає бути таким загадковим.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *


вісім − 2 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

.